Nieuw Werelddorp in Tanzania: eerste leerlingen vanaf de maand mei!
Eind 2018 hebben we de eerste steen gelegd van ons nieuwe Meisjesdorp in Dar Es Salaam in Tanzania. Wij hebben een terrein van 16 ha gekregen en de Tanzaniaanse overheid zorgt voor water- en elektriciteitsvoorzieningen. De bouwwerken zijn al goed vooruit gegaan. We kunnen dus vanaf de maand mei de eerste 150 meisjes ontvangen.
Er is nog steeds 75% van de jongeren dat geen lager secundair onderwijs volgt en minder dan 9% van de jongeren voltooit het secundair onderwijs in Tanzania.
Weinig kwaliteitsonderwijs
Vroegtijdig schoolverlaten kan verschillende oorzaken hebben. Soms zijn er familiale redenen, soms is er geen school in de buurt waar de kinderen wonen. Het kan ook zijn dat het onderwijs wordt gezien als te duur in vergelijking met de kwaliteit die wordt geboden. Toch is het voor kinderen bijna onmogelijk om zonder goed onderwijs te ontsnappen aan de armoede.
Armoede
Tanzania werkt reeds 10 jaar aan het verminderen van de armoede. In 2007 leefde 34.4% onder de nationale armoedegrens en in 2012 is dit gedaald naar 28.2%. Ondanks alle inspanningen leeft nog steeds 49.1% van de bevolking onder de internationale armoedegrens van 1.9 USD per dag. (Wereldbank – UNICEF)
Als we rekening houden met gegevens over toegang tot gezondheidszorg, toegang tot drinkwater, toegang tot onderwijs of bescherming van kinderen (multidimensionele armoede), schat UNICEF dat 74 % van de jongeren van geboorte tot hun 18 jaar, in armoede leeft in Tanzania.
Kunt u zich voorstellen dat u op 12 jaar al uw eerste kind krijgt?
1 meisje op 3 is getrouwd voor haar 18de verjaardag in Tanzania. Meer dan 2/3 van de bevolking op het platteland heeft geen toegang tot drinkwater en meer dan een derde van de bevolking lijdt aan ondervoeding.
De bijgevoegde foto toont een gezin waarvan de mama (in het groen) 22 jaar oud is. Ze heeft reeds 5 kinderen waarvan het oudste 10 jaar oud is.
Dankzij het onderwijs in onze Werelddorpen, krijgen deze meisjes gezonde voeding, medische zorg, een veilige huisvesting en vooral een algemene secundaire vorming en een beroepsopleiding. Deze meisjes zullen daardoor pas later een gezin stichten en in staat zijn hun gezin te onderhouden.