Hoe dragen onze projecten bij tot het behalen van de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen van de Verenigde Naties?
De projecten gefinancierd door Stichting Wereld Dorpen voor Kinderen versterken 10 van de 17 Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen van de Verenigde Naties.
Centraal in ons streven staat het doel om op de lange termijn armoede te verminderen door kwaliteitsonderwijs te bieden aan extreem arme jongeren die worden buitengesloten van het onderwijssysteem in hun land.
Om onze missie te verwezenlijken, voorzien we elke leerling van internaatfaciliteiten. Deze regeling stelt ons in staat om te zorgen voor hun voeding, gezondheid en welzijn, terwijl we actief bijdragen aan de sociaaleconomische ontwikkeling van het land.
Ontdek meer over de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen en de bijdrage van Stichting Wereld Dorpen voor Kinderen om deze te bereiken:
Meer dan 700 miljoen mensen, oftewel 10% van de wereldbevolking, leven nog steeds in extreme armoede en hebben moeite om in hun basisbehoeften te voorzien, waaronder toegang tot gezondheidszorg, onderwijs en water en sanitaire voorzieningen.
Toegang tot kwaliteitsonderwijs is een prioriteit in de strijd tegen armoede. Hoewel veel ontwikkelingslanden inspanningen leveren om lager onderwijs gratis te maken, blijft het grootste deel van het middelbaar onderwijs betalend en daardoor ontoegankelijk voor kinderen in extreme armoede.
Stichting Wereld Dorpen voor Kinderen is voortgekomen uit de overtuiging dat alleen middelbaar onderwijs en beroepsopleidingen armoede op de lange termijn kunnen verminderen. In bijna 60 jaar hebben meer dan 167.000 leerlingen hun diploma behaald in onze Werelddorpen, en jaarlijks leven en studeren bijna 20.000 leerlingen in onze Werelddorpen wereldwijd.
Na het afstuderen vinden ze snel werk dat hen in staat stelt zichzelf en hun gezin te onderhouden. We schatten dat voor elke afgestudeerde leerling gemiddeld 5 tot 10 mensen een verbetering van hun levensomstandigheden ervaren.
Armoedebestrijding is een langetermijninspanning waarvan de resultaten zich over meerdere jaren – of zelfs decennia – manifesteren. De sociaaleconomische gevolgen van de pandemie zijn ronduit dramatisch, waardoor het bevorderen van onderwijs voor kinderen nog nooit zo cruciaal is geweest.
In 2022 kampten wereldwijd 148 miljoen kinderen met groeiachterstand, terwijl 45 miljoen kinderen onder de vijf jaar ernstig ondervoed waren.
Een evenwichtige voeding is essentieel voor een succesvolle schooltijd. Daarom verblijven al onze leerlingen in een internaat, waar ze kunnen profiteren van een veilige leefomgeving, gezonde voeding en toegang tot gezondheidszorg.
De tienerjaren vormen een kritieke periode om gezondheidsproblemen als gevolg van ondervoeding aan te pakken en te genezen. Met de beschikbaarheid van evenwichtige voeding, inclusief voedingssupplementen, groeien alle kinderen die deelnemen aan ons onderwijs in de Werelddorpen snel en winnen ze aan kracht en energie. De positieve effecten zijn direct merkbaar, zowel in hun vermogen om de aandacht vast te houden tijdens de lessen als in de energie die ze investeren in sport en andere buitenschoolse activiteiten die we aanbieden.
Binnen onze Werelddorpen leren alle leerlingen niet alleen gezonde eetgewoonten, maar ook hoe ze gezonde, evenwichtige maaltijden kunnen bereiden. Deze vaardigheden stellen hen in staat om zelfstandig voedzame maaltijden te blijven koken wanneer ze hun professionele leven beginnen, en bovendien kunnen ze ervoor zorgen dat hun toekomstige gezinnen toegang hebben tot voedzaam voedsel.
Gezondheid is een prioriteit op weg naar een toekomst zonder armoede.
Kinderen die in armoede leven, ervaren aanzienlijke gezondheidsproblemen, zoals voedingstekorten, ondervoeding en tandheelkundige aandoeningen.
In onze Werelddorpen hebben we artsen en verpleegkundigen in dienst die medische zorg verlenen aan elke leerling. Dit omvat vaccinaties, tandheelkundige zorg, bloedtesten, behandeling van ondervoeding en regelmatige oogcontroles.
Wanneer er geen klinieken in de nabijheid van onze Werelddorpen zijn, openen we onze medische centra om dringende gezondheidszorg te bieden aan de meest kwetsbare lokale bevolkingsgroepen.
Tijdens de COVID-19-pandemie hebben we ervoor gezorgd dat onze leerlingen zo min mogelijk te lijden hadden onder de lockdown in de Werelddorpen. We hebben actief contact gehouden met hun families, waardoor de kinderen regelmatig updates kregen van hun ouders, broers en zussen. Bovendien werden verschillende inter-scolaire wedstrijden op afstand georganiseerd, dankzij onze investering in passende technologie.
In onze Werelddorpen wordt rekening gehouden met alle behoeften van elk kind. Naast een breed aanbod aan buitenschoolse activiteiten (sport, kunst, cultuur, intellectueel), profiteren onze leerlingen vooral van individuele ondersteuning door de Zusters van Maria. De Zusters begeleiden, luisteren en volgen de vooruitgang van de leerlingen op, zoals een moeder dat zou doen.
Onderwijs dient als een krachtig instrument voor sociaaleconomische mobiliteit en biedt een uitweg uit armoede.
In april 2020 werden wereldwijd bijna 1,6 miljard kinderen en jongeren getroffen door de sluiting van scholen. Bijna 369 miljoen kinderen, die normaal gesproken afhankelijk zijn van schoolmaaltijden als een betrouwbare bron van dagelijkse voeding, moesten noodgedwongen andere voedingsbronnen zoeken.
Het feit dat zoveel kinderen tegelijkertijd niet naar school konden gaan, vormt een historisch keerpunt. Deze situatie heeft hun leerproces verstoord en hun levens ingrijpend beïnvloed, vooral voor de meest kwetsbare en gemarginaliseerde kinderen.
Stichting Wereld Dorpen voor Kinderen biedt bijna 20.000 kinderen in extreme armoede volledig erkend middelbaar onderwijs, evenals beroepsopleidingen die aansluiten bij de regionale economische behoeften.
Het aanbod van beroepsopleidingen wordt afgestemd op de economische behoeften van elk land en is zeer gevarieerd. Onze leerlingen hebben de vrijheid om een of meer van deze opleidingen te volgen, afhankelijk van hun interesses. Bovendien evolueren onze opleidingen in lijn met de veranderende economische behoeften.
Dankzij de vaardigheden die in onze Werelddorpen worden aangeleerd, kunnen al onze leerlingen niet alleen een passende baan vinden, maar ook financiële onafhankelijkheid bereiken.
· Bijna 2,4 miljard vrouwen wereldwijd hebben nog steeds niet dezelfde economische rechten als mannen.
· In 2019 trouwde één op de vijf vrouwen tussen 20 en 24 jaar vóór de leeftijd van 18 jaar.
De pandemie heeft de bestaande ongelijkheid waarmee vrouwen en meisjes te maken hebben op alle gebieden verergerd, van gezondheid en economie tot veiligheid en sociale bescherming.
In elk land waarin we actief zijn, ondersteunen we zowel Meisjesdorpen als Jongensdorpen. We geven prioriteit aan meisjes, waarbij 60% van onze leerlingen meisjes zijn en 40% jongens.
Onze leerlingen komen uit milieus waar vroegtijdig trouwen en heel jong kinderen krijgen heel gewoon zijn. Door onderwijs te volgen in onze Werelddorpen zullen onze leerlingen de vaardigheden ontwikkelen om niet alleen een goede baan te vinden, maar ook financiële zekerheid te bereiken. Wanneer ze hun eigen gezin stichten, zullen ze financieel onafhankelijk zijn en in staat zijn om voor hun gezin te zorgen.
Wereldwijd heeft één op de drie mensen geen toegang tot veilig drinkwater, terwijl twee op de vijf mensen geen basisvoorzieningen hebben om hun handen met water en zeep te wassen. Bovendien praktiseren meer dan 673 miljoen mensen nog steeds open defecatie.
De COVID-19 pandemie heeft het cruciale belang aangetoond van sanitaire voorzieningen, hygiëne en adequate toegang tot drinkwater bij het voorkomen en beheersen van ziekten.
Onze leerlingen komen vaak uit regio’s waar openbare watervoorzieningen ontbreken. De aanwezige waterputten zijn doorgaans putten in de open lucht met stilstaand water, wat vaak leidt tot ziektes. Tijdens het droge seizoen is er vaak een gebrek aan water, en deze kinderen lopen meerdere uren per dag om water te vinden, tijd die ze niet kunnen besteden aan werk of studie.
Elk van onze Werelddorpen is voorzien van waterpompsystemen en waterzuiveringsinstallaties om ervoor te zorgen dat al onze leerlingen toegang hebben tot schoon drinkwater. Veel van onze Werelddorpen bevinden zich buiten de bebouwde kom en zijn niet aangesloten op de stadswatervoorziening. Daarom investeren we actief in de bouw van waterputten met pompsystemen, waardoor onze leerlingen toegang hebben tot “kraantjeswater”. In 2021 hebben Belgische donateurs bijvoorbeeld bijgedragen aan de financiering van een nieuwe waterput voor het Meisjesdorp in Guatemala, dat regelmatig kampte met watertekorten tijdens het droge seizoen.
Met oog op zowel ecologische als economische overwegingen zetten onze Werelddorpen zich in voor de transitie naar hernieuwbare energie, onder andere door de installatie van zonnepanelen.
Opleidingen in Duurzame Energie
Onze beroepsopleidingen evolueren mee met veranderende behoeften. Onlangs hebben we opleidingen toegevoegd voor het installeren van zonnepanelen en het vervaardigen van kleine zonne-energielampen. Dit initiatief streeft ernaar de toegang tot elektriciteit te verbeteren in de meest afgelegen regio’s.
Duurzaamheid in Projecten
Als integraal onderdeel van onze projecten in de Filippijnen, Tanzania en Honduras voorzien zonnepanelen in de energiebehoefte van onze Werelddorpen. Dit brengt tal van voordelen met zich mee, waaronder:
- Naar energieautonomie: Door de kosten voor energie te verlagen, kunnen we een groter aantal kinderen in nood opvangen.
- Betrouwbare energie: Toegang tot elektriciteit in ontwikkelingslanden is vaak onbetrouwbaar en onregelmatig. Door zonnepanelen te installeren verminderen onze Werelddorpen hun afhankelijkheid van energie en worden ze minder vatbaar voor de stroomuitval waarmee veel landen te kampen hebben.
Onze beroepsopleidingen zijn strategisch ontworpen om tegemoet te komen aan de regionale economische behoeften. Door opleidingen te bieden in beroepen waarin een tekort aan arbeidskrachten is of in innovatieve vakgebieden, dragen we actief bij aan de economische groei van de landen waarin we actief zijn. Tegelijkertijd verzekeren we dat elke leerling na afronding van onze programma’s de mogelijkheid heeft om fatsoenlijk werk te vinden.
Regelmatig organiseren we samenwerkingsverbanden met lokale werkgevers. Sommige werkgevers worden geconfronteerd met een tekort aan goed opgeleide arbeidskrachten en zijn bereid op eigen kosten beroepsopleidingen in onze Werelddorpen te faciliteren. Dergelijke partnerschappen zijn van onschatbare waarde voor onze leerlingen, die doorgaans al vóór hun afstuderen hun eerste arbeidscontract ondertekenen. Ze zijn ook gunstig voor bedrijven, die profiteren van de aanwezigheid op de arbeidsmarkt van goed opgeleide en competente jongeren, en uiteindelijk voor het land zelf, dat economische groei kan realiseren dankzij de menselijke en professionele vaardigheden van zijn bevolking.
Bij onze selectiecriteria voor kinderen wordt er geen discriminatie toegepast. Wij zetten ons in om alle kinderen van diverse etnische achtergronden en religies te ontmoeten, waarbij we specifiek naar de meest afgelegen gebieden gaan. De beslissende factoren bij de selectie van kinderen zijn uitsluitend het armoedeniveau van de familie en het succesvol afronden van de bekwaamheidstest.
Door kinderen uit extreme armoede gedurende hun volledige middelbare schooltijd uitgebreide ondersteuning te bieden, zorgen wij ervoor dat onze leerlingen de arbeidsmarkt betreden met vaardigheden die gelijkwaardig zijn aan die van de meest bevoorrechte jongeren.
Bovendien verwerven ze op het internaat niet alleen academische vaardigheden, maar leren ze ook de gewoonten en gebruiken van de middenklasse beheersen om hun integratie in de arbeidswereld te vergemakkelijken. Dit kan variëren van eenvoudige dagelijkse handelingen zoals het gebruik van het toilet en het eten met bestek, tot het ontwikkelen van een interesse in politieke en economische vraagstukken in hun land en hierover kunnen spreken in informele sociale situaties. In al onze Werelddorpen hebben leerlingen toegang tot lokale kranten, wat hen verder in staat stelt zich bewust te worden van de maatschappelijke ontwikkelingen.
Onze leerlingen hebben vaak persoonlijk ervaren wat de verwoestende gevolgen zijn van de huidige productiemethoden. Veel van hen komen van het platteland, leefden in tijdelijke onderkomens op plantages en haalden hun schamele inkomen uit seizoensgebonden oogsten.
Om actief bij te dragen aan duurzaamheid, zetten onze leerlingen zich in voor hergebruik en recycling op school. Ze nemen deel aan het hergebruik van materialen, inclusief het recyclen van afvalwater, dat gezuiverd wordt en wordt gebruikt in de schooltuin waar ze hun eigen fruit en groenten verbouwen.
De meeste Werelddorpen zijn bovendien voorzien van moestuinen, serres, boomgaarden en soms viskwekerijen. Deze initiatieven stellen leerlingen in staat om hun kennis van permacultuur te vergroten, terwijl ze ook bijdragen aan de lokale productie van groenten en fruit voor meer zelfvoorziening op voedselgebied.
Verschillende beroepsopleidingen bieden leerlingen de kans om hun leefomgeving te verzorgen en te verbeteren, waarbij ze tegelijkertijd zelfvertrouwen en praktische ervaring opdoen. Leerlingen met bijvoorbeeld een lasopleiding kunnen dagelijkse reparaties uitvoeren aan de gebouwen en apparatuur van het Werelddorp. Leerlingen met een timmeropleiding kunnen helpen bij het vervaardigen van het benodigde meubilair, en diegenen die een opleiding volgen tot kleermaker of stylist kunnen helpen bij het maken van uniformen voor nieuwe leerlingen.
De impact van de onderwijsprojecten, gesteund door Stichting Wereld Dorpen voor Kinderen en de Zusters van Maria, is van essentieel belang voor het verwezenlijken van de Duurzame Ontwikkelingsdoelen. Onze projecten dragen niet alleen bij aan de ontwikkeling van achtergestelde gemeenschappen, maar ook aan het scheppen van een duurzamere en rechtvaardigere toekomst. Onderwijs biedt de mogelijkheid om de cyclus van armoede te doorbreken, de levenskwaliteit van kinderen te verbeteren en duurzame ontwikkeling te bevorderen. Investeren in onderwijs is daarom een essentiële manier om een betere, rechtvaardigere wereld te bouwen voor toekomstige generaties.
Al onze acties hebben ook een kleinere impact op de overige doelstellingen – omdat ze onderling verbonden zijn. De aanwezigheid van onze Werelddorpen ontwikkelt de werkgelegenheid en de lokale economie, evenals de infrastructuur van wegen en openbaar vervoer. Het onderwijs van onze leerlingen en de concrete actie ter bestrijding van de armoede stellen de economie van een heel land in staat zich te herstellen, in vrede te leven en op lange termijn te evolueren naar efficiënte instellingen en meer rechtvaardigheid voor iedereen.