Kinderjaren in armoede
Onze leerlingen woonden in hutjes en krotwoningen zonder stromend water of elektriciteit. Ze stonden voor dag en dauw op om water uit een put te halen en liepen dan enkele kilometers naar de dichtstbijzijnde school. Ze volgden de lessen, vaak zonder schoolboeken of schoolbenodigdheden. Na schooltijd gingen ze op het land of op de plantages werken om hun ouders te helpen.
Deze moeilijke start in het leven ontmoedigde hen niet. Honger, slaapgebrek en gebrek aan gezondheidszorg hebben hun motivatie niet aangetast. Ze slaagden erin hun lagere school af te maken en namen deel aan de selectieprocedure voor toelating tot onze Werelddorpen.
Een nieuwe start in het leven
De aankomst in het Werelddorp is altijd een groots en emotioneel moment voor de nieuwe leerlingen, met gemengde gevoelens: enerzijds het verdriet om gescheiden te zijn van hun familie en anderzijds de hoop op een betere toekomst. Deze eerste periode in hun nieuwe leef- en studieomgeving kunnen deze kinderen op een speciale manier rekenen op de vriendelijke begeleiding van de Zusters en van de andere leerlingen.
Na een medisch onderzoek bij aankomst krijgen de kinderen hun nieuwe kleren en schoolgerief en ontdekken zij hun kamer en vooral hun eigen bed; sommigen van hen hadden nog nooit in een echt bed geslapen of moesten het delen met de rest van hun familie. Ze kunnen nu genieten van een goede nachtrust in alle veiligheid.
Een gezonde geest in een gezond lichaam
Bij aankomst lijden de nieuwe leerlingen aan ondervoeding. Daarom staat voeding centraal in onze onderwijsprojecten.
Het voordeel van het internaat is dat we deze kinderen drie evenwichtige maaltijden per dag kunnen aanbieden. Deze maaltijden zijn niet alleen een bron van energie, maar ook een manier om gezonde eetgewoonten aan te moedigen en de algehele gezondheid van de leerlingen te bevorderen.
Dit geeft kinderen de kans om kennis te maken met nieuwe gerechten en te begrijpen hoe belangrijk evenwichtige voeding is voor hun lichamelijke en intellectuele ontwikkeling.
(Opnieuw) leren kind te zijn
De kinderen in onze Werelddorpen worden al op jonge leeftijd blootgesteld aan volwassen verantwoordelijkheden.
In de Werelddorpen zorgen we ervoor dat ze tijd hebben voor vrije tijd en ontspanning: recreatieve activiteiten en speeltijd zijn geïntegreerd in het dagelijkse lesrooster, waardoor leerlingen de kans krijgen om samen plezier te maken, te socialiseren en hun niet-academische vaardigheden te ontwikkelen.
De leerlingen nemen ook deel aan buitenschoolse artistieke en sportieve activiteiten, die hen helpen hun leven weer op te bouwen en sterke banden met elkaar te smeden.
Het eerste schooljaar in een van onze Werelddorpen vormt een belangrijk keerpunt in de educatieve en persoonlijke ontwikkeling van elk kind.
Door evenwichtige maaltijden, gezondheidszorg, veilige huisvesting, een eigen bed en ontspanning aan te bieden, terwijl de familiebanden behouden blijven, schept elk Werelddorp een inspirerende en aangename leeromgeving.
Dankzij dit innovatieve initiatief heeft een nieuwe generatie kinderen nu de kans om hun volledige potentieel te ontwikkelen en dromen te realiseren die vroeger onbereikbaar waren.